Spinningtips

22 Feb 2014

Att köra intervaller själv på spinningcykel är ärligt talat inte så jäkla skoj, men har man som jag inte tillgång till varken testcykel eller trainer är det spinning som gäller om man vill köra cykelliknande träning inomhus. Ett sätt att göra det hela roligare är såklart att gå på ett riktigt pass, men jag ska ju bli bra på mountainbikeorientering, och då måste man klara att pressa sig själv. Därför försöker jag köra åtminstone ett fartpass i veckan ensam.

När jag började köra inomhus i början på december funkade det inte alls att köra intervaller själv. Kom inte upp i puls över huvud taget och var svårmotiverad. Jag kör oftast 4×4 minuter med lika lång vila, och det var svårt att hålla fokus uppe under hela tiden. Under vintern har jag testat lite olika saker för att få ut mer av passet, och nu har jag kommit fram till tre saker som gör att jag får till bra träningar även om jag är sliten på förhand.

  • Kör 15 minuter uppvärmning, och kör en fyra på 80-90 % mellan minut 7 och 11. På så sätt väcker man kroppen lite och har inte lika svårt att komma upp i puls när väl de ”riktiga” intervallerna sätter igång.
  • Svälj stoltheten och kör med lurar. Själv har jag ett par riktigt stora vita hörlurar som jag köpt på Mediamarkt i Polen. Personalen lät mig inte prova dem så jag förstod inte hur ful jag blev i dem, men bra ljud är det i alla fall. Att ha musik i öronen gör en enorm skillnad, åtminstone för mig, det blir liksom mycket lättare att fokusera, stänga in sig i sin bubbla. Personligen brukar jag välja musik som man skulle kunna tänka sig att stå och gräva till. Men stäng av musiken i vilan, då blir play-knappen som en av- och på knapp för kroppen.
  • Ha för allt i världen snygga strumpor! Vem blir taggad av att titta ner och se ett par svarta tubsockar? Strumporna i säg gör inte att man kör snabbare, men om man bara använder ett speciellt par (eller något annat speciellt plagg för den delen) när man kör fart så blir det en trigger, något som gör att kroppen fattar att det är dags att ta ut sig. Under förra året hade jag två identiska tröjor, men i den ena stod det träning och den andra tävling, allt för att bli lite extra fokuserad när det behövdes.

Gör man allt detta kommer en pulskurva som den här (nästan) som ett brev på posten:

Puls140222

Möjligtvis slipper man tappa kontakten med pulsmätaren några sekunder i fjärde intervallen, testa så får ni se!

Bjuder även på en bild från torsdagens distansträning, fick nog av asfalt och drog till kusten för att leka lite i sanden.

Sandlåda

Om någon läser såhär långt ned så får ni gärna dela med er av era egna tips på hur man får till bra pass på spinningcykel i kommentarsfältet. Även om det kanske verkar så, så är jag inte Gud och mitt ord är långt ifrån lag 😉

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.