Sömn och träning.

4 Feb 2016

Klart sömn är viktigt för träning och prestation och jag behöver sömn, alla behöver sömn. Men vissa av oss har nattjobb (eller småbarn), då jag ibland har nattjobb så håller jag mig till det. Inatt rullande Ambulansen från kl 18-06 med ett kort uppehåll på ca 30 min. Vaknade på stationen efter ca 4 timmars sömn och åkte hem.

Har nu 2 val, backintervaller i mörker med Xara eller Giro4 pass på Friskis? Har väll 3 val….. men hoppar det 3:e som är att gå och dra täcket över huvudet och vakna imorgon. Behöver nog musiken, rytmen, och pådrivandet på Giro4 passet idag för att få kvalité på träningen. Kan vara svårt att motivera sig i en brant backe när huvudet inte riktigt vill vara med och lusten att packa in cykeln i bilen och åka mot Forshaga inte infinner sig.

Efter nattjobb känner jag mig nästan alltid lite groggy hela dagen, kroppen är med men huvudet och tankeverksamheten kommer liksom lite på släp. Förr tränade jag aldrig efter nattjobb men nu tycker jag ändå att det fungerar hyggligt bara det är på kvällen. Tyvärr behöver jag mycket sömn, gärna 8 timmar. Önskar verkligen att jag var en sån där människa som kan vara folk efter 4 timmars sömn. Sitter nu med kaffekoppen och laddar för ett Giro4 pass i alla fall. Lyssnade på en pod igår om sömn och prestation av Prestera Mera grabbarna. Den hittar ni här: https://www.youtube.com/watch?v=cq0Lf8XW2ig

Giro 4 passet består av 90 minuter spinning och är ett pass inriktat för cyklister. Det är Mattias Reck som hjälpt till att ta fram passet. Nu körs block 2/4 och det ser ut enligt följande.

giro4Foto:Friskis Karlstad.

Korta 40:20 följt av 4 längre intevaller. Och avslutas med 40:20 igen. Trött blir man och pulsen far i taket.

 

 

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.