En blogg om träning, tankar, med och motgång

Anki
Berggren

Isaberg och Emil clinic.

23 Apr

Fredag till Söndag spenderades på Isaberg. Läger med klubben och massa teknikträning. Inga distanser att tala om men massa nyttigt att träna på. Kurvor, spårval, dropp, stockar, mm, och sen massa mysigt stighäng. Emil Lindgren var där på Söndagen och drillade oss i teknik. Mycket trevlig och lättsam person att ha som tekniktränare. Han fick hjälpa såväl barnen som gamla gubbar och tanter…….är nog lättare att ha med barn och ungdomar att göra än oss äldre som är stela och kantiga samt inte alls lika tuffa som dom yngre när det kommer till dropp och köra på bakhjulet…….hopplösa fall i det sistnämnda…….. Vår ordinarie teknikguru Keith Söderberg var oxå på plats och gav oss som vanligt värdefulla tips. Han känner oss väl och det blir lite mer personliga tips av honom. Riktigt roligt att ändå få träffa Emil och höra på vad han hade att säga.

Kurvtagning med Keith.

Stighäng med Lisa och Sören.
Noah och Åsa väntar…….
Robert svalkar sig i sommarvärmen.
Linda ser nöjd ut.

IMG_0175 IMG_0180 IMG_0181

After Bike.

Jag tränar spårval.

Emil Lindgren

Denna vecka bjuder på Intervaller med klubben och Onsdagscyklingen samt Dalslands XC på Lördag. Ska bara byta däck innan dess……punka drottningen har kört sönder 2 däck på mindre än 1 vecka……..nu sitter gamla slitna Rocket Ron på cykeln som jag lyckades hitta i förrådet……

Vi hörs!

Kurvtagning med Keith.

Stighäng med Lisa och Sören.
Noah och Åsa väntar…….
Robert svalkar sig i sommarvärmen.
Linda ser nöjd ut.

IMG_0175 IMG_0180 IMG_0181

After Bike.

Jag tränar spårval.

Emil Lindgren

Vi hörs!

Sommarvärme och 50 cyklister.

19 Apr

Igår var det Onsdagscykling med OK Tyr igen. Strålande sol och 18 grader varmt. Det lockade ut ett 50-tal cyklister i skogen. 1 långloppsgrupp, 1 stiggrupp och 1 endurogrupp förgyllde Karlstads skogsområden. Till helgen är det läger i Isaberg och det kommer krylla av OK Tyr kläder på MTB arenan. Barn, ungdom och vuxna har gemensamt läger med Emil Lindgren som tekniktränare.

Risk för att det kommer bli trångt på Isaberg i helgen. MTB läger (säkert fler klubbar som är där.), trailrun, och MTB-lopp…….

Har kört min nya cykel nu och vilken pärla. Den är snabb som tusan……nu ska bara hon som sitter på hänga med oxå. Försöker få på nya handtag…….ESI grip…….det var inte så lätt. Nytt försök idag med Alsolsprit. Fönsterputs på sprayburk funkade inte. Tog i så svetten sprutade här igår kväll.

Cykelvård efter Onsdagscyklingen. Daniel fick inte vara med idag så han får nöja sig med att tvätta Ambulansen istället för cykeln. Men damerna först……..

Ny cykel……

15 Apr

Min nya cykel har kommit. Den är grym!!!!

Nu kan jag inte skylla på cykeln om det går åt pipsvängen…….

Tackar Solstacykel för att dom ger mig chansen att få köra en sån här cykel. Utan Solstacykel hade jag aldrig kunnat göra det. Tackar ödmjukast för all hjälp jag får av er. Sen går ju inte cykeln utav sig själv så jag lär få slita lika mycket som tidigare mot alla superduktiga damer. Jag har som mål att göra mitt bästa och se hur långt det räcker. Vet jag att jag gjort vad jag kan så är jag alltid nöjd trots placering. Så jag jagar mer mig själv ibland än motståndarna………

Nu är jag anmäld till Dalslands XC och det är mer ett träningslopp för att testa cykeln och kolla min egen form för kommande lopp. Behöver nog några långlopp för att komma i form känns det som………dieselkroppen är lite trögstartad men när den väl kommer igång så funkar den riktigt bra.

epic epic1 epic2 epic4

Min nya cykel har kommit. Den är grym!!!!

Nu kan jag inte skylla på cykeln om det går åt pipsvängen…….

epic epic1 epic2 epic4

Massa tokiga klädregler…..

12 Apr

Har läst på lite olika cykelforum på nätet, speciellt alla olika cykelgrupper som finns på Facebook. Skrämmer dom iväg cyklisterna eller ger dom bara nykomlingarna griller i huvudet och en tunn plånbok? Ni som läst på tex cyklande tjejer förstår vad jag menar. Har du en cykel så åk ut och cykla. Vanliga träningskläder duger fint, vill du spara häcken lite så är cykelbyxor ett bra val……..men finns dom som kör med vanliga byxor oxå. Cykelskor gör cyklingen lättare och i mitt tycke säkrare…….men det går att köra utan. Hjälm är däremot ett måste!!!! Färg på cykeln är inte allt…….men det är kul med snygg cykel. Även billigare kläder går utmärkt att träna i………dom blir lika skitiga och svettiga som dyra…… Glöm inte det viktigaste, ha kul!

Vad jag egentligen menar är att cyklar du för att vara snygg eller för att träna?

Nog om det. Igår körde jag första skogspasset för den här säsongen. Vatten, is, snö,lera och bitvis riktigt fint. Blev en rolig kväll i skogen med många tjohoo. Alla kom tillbaka hela men skitiga. Nu är Onsdagscyklingen med Tyr igång!

Idag blev det Sir Wiggo intervaller på Zwift. Kommer nog ha kvar racern på trainern…….bra att ha när det är riktigt uselt väder eller vid tidsbrist för ett snabbt intervallpass även under sommaren.

Fick en prickig tröja på Zwift härom dagen………en stund iaf…….

Fick en prickig tröja på Zwift härom dagen………en stund iaf…….

Ju fler ju bättre.

8 Apr

Regnet börjar göra sitt och snön börjar försvinna. Finns fortfarande en hel del snö och is kvar ute på stigarna så vi är inte där än. Tänkte åka ut i eftermiddag och kolla läget i skogen. På Onsdag kör jag igång Långlopp/cykelvasagruppen med OK Tyr och det är ju tråkigt att behöva nöta asfalt i April. Men jag tror att det får bli så första träningen ändå, om jag inte hittar lite isfria stigar.

Igår körde vi asfalt….90 km fick jag ihop. Vi var 12 st från klubben som drog iväg tillsammans. Inga problem att köra ca 3.5 timme när man har trevligt sällskap. Att köra denna rundan ensam hade varit väldigt tråkigt. Asfalt, störiga bilister, motvind, och inte händer det mycket på cykeln heller när det är slätt underlag. Men det var en bra runda, precis vad min kropp behövde.

Hade tänkt att åka till Bengtsfors idag och vara med på genomcyklingen av Dalslands XC men då läget i skogen är som den är tycker jag det är lite långt att åka dit. Tror dom har lite bättre skogsstatus än vi i Karlstad har men är inte säker. Så jag får nöja mig med att köra banan på tävlingen. Säsongspremiär!!!

Äntligen kom regnet.

5 Apr

Äntligen kom regnet till Karlstad. Det kommer ni aldrig höra mig säga igen…….men nu regnar kanske den förbannade snön bort. Så trött på snö och is. Nu har jag tjällossning att tampas med både hemma på gården i form av översvämning i stallet, samma sak varje år och en grusväg hem som mest liknar chokladpudding…….gäller att hitta rätt spår annars blir det jobb för traktorn.

Jobbat väldigt mycket dom senaste 2 veckorna och då får träningen lida. Vissa säger sig få massa energi av träning, den energin har jag missat. Jobb, sömn…..kunde varit bättre, äta, träna häst och träna mig själv så ser veckan ut. Inte direkt glamoröst men det funkar.

Har försökt träna varannan dag nu. Blir bättre kvalité på träningen då när jag hinner vila upp mig lite. Så det blev 40/20 intervaller i Söndags. Snabbdistans på Tisdagen av annorlunda variant. Jag cyklade, pappa hämtade hö till hästarna och plockade upp mig efter ca 1.45 så åkte vi hem och lastade av hö. Idag blev det 40/20 och 30/30 intervaller med avslutande 3 0ch 5 minuters intervall. Distans är planerad för helgen……..hoppas få lite sällskap den här gången.

Väntar fortfarande på nya cykeln……..

Hemåt i hästkärran…….

Väntar fortfarande på nya cykeln……..

Hemåt i hästkärran…….

Det kom paket……

29 Mar

Fick ett paket av Fritidsfabriken med en jacka/tröja. Radiation Fleece tröja som har ett blankare eller slätare material utåt och fleece inåt. Älskar verkligen fleecetröjor men vill gärna ha det på insidan av tröjan. Har man både hästar och katter så finns endel päls som fastnar på kläderna och fleece drar åt sig päls…….Är det ett slätare material på utsidan så funkar en klädroller perfekt.

Tröjan var i bra tjocklek för att användas som jacka på våren/sommaren och som mellanlager på vintern. Riktigt snygg var den också.

Ganska sportig i stilen med sina stripes på armarna men det finns andra modeller. Storleksmässigt tycker jag att dom är ganska stora. Både längden på tröjan och armlängden är långa. Jag beställde en M i dam, hade nog klarat mig med en S. Jag är 178 cm lång. Nu är jag ju inte så jätte grov……..men det finns gott om plats i jackan. Kan säga att leveransen var grymt snabb……1-2 dagar.

rr

IMG_0104 IMG_0105 IMG_0106 IMG_0107

rr

IMG_0104 IMG_0105 IMG_0106 IMG_0107

Trots 62 timmars vecka……

26 Mar

Jobbat 62 timmar söndag-söndag…….slutade kl 08 idag Måndag. Lite sliten faktiskt……Hade tänkt att träna idag men hoppar faktiskt över det. Trots mina 62 timmar på jobbet lyckades jag ändå få till strax över 6 timmars träning. Dom kommande veckorna ser mer träningsvänliga ut, inte så många arbetstimmar mer än normalt. Och i slutet av månaden väntar Isaberg med klubben samt säsongsstart med Dalslands XC. Hoppas nya cykeln dyker upp inom kort.

Idag kom den sista snön ner…….det måste vara den sista för nu är jag rejält trött på vitt. Enda fördelen är att hästarnas hage är ren och inte 10 cm lera. Men utöver det suger det verkligen.

Imorgon tänkte jag köra Sir Wiggo Intervaller på Zwift igen. Och på Onsdag snöra på mig Icebugs och kolla hur mkt snö det är kvar på stigarna med lite trailrun……eller snöpulsning……det återstå att se. Solskenscyklisten önskar +grader på Torsdag för då är jag ledig och sugen på lite eftermiddagsdistans. Den årliga Långfredagscyklingen missar jag som vanligt, lika så långfredagstravet på Färjestad. Hade lagt mig ledig på önskeschemat men det var visst fler som gjort det och några måste ju jobba. Så hela påskhelgen i den ”gula” igen då.

26 Mars 2017

vår2

Vårvärmen kom till stan.

22 Mar

Idag blev det distans i sol och vårvärme. Fick ihop nästan 3 timmar och 70 km. Hade jag inte kört ensam hade det blivit en längre väg hem men efter 2.5 timme styrde liksom cykeln hemåt lite av sig själv. Det är roligare med distans om man har sällskap men det fina vädret gjorde det trevligt ändå. Körde en väg jag inte kört förut och det var en trevlig bekantskap. Några fina stigningar, precis vad jag behöver……backar.

Blå himmel.

En massa björkar.

Vintercykeln gör sitt jobb.

Blå himmel.

En massa björkar.

Vintercykeln gör sitt jobb.

Igår hände det…….

19 Mar

Igår kom jag äntligen ut på första cyklingen för året. En snabbis runt Karlstad i sol och 2+.

2DD4F1E4-4702-494F-AEA9-E8B80309607F E179F8A3-C5F0-4F96-83CF-431865999AF6

73A186D1-5B31-4FCF-963A-4152E266069A

Idag är det 12 timmarspass på jobbet. Hunnit köpa ny slang till racern så nu kan jag trampa Zwift igen. Lugn dag än så länge. Nu är jag påväg tillbaka till Karlstad efter att lämnat patient i Torsby. Förvisad bak i skåpet eftersom vi har inskolning med i bilen, dom ska ju rädda vår sommarsemester så bäst att vara snäll.