En blogg om träning, tankar, med och motgång

Anki
Berggren

Funderar på Wattbike.

15 Aug

Sitter och funderar på vart jag ska träna i vinter. Förhoppningsvis är det långt kvar innan vintern kommer. Höstcykling är ju fint men när minusgraderna blir för många så kryper jag allt inomhus. En riktig fryslort och ser inte tjusningen i att cykla ute och frysa. Önskar jag tyckte om det men nej, jag lär mig nog inte. På mitt nuvarande gym så har dom ok spinningklasser men ändå inte det jag söker. Det finns inget cykelspecifikt pass utan mest vanliga intervaller med för kort vila och kokhet  Spinningsal.

Sitter och rannsakar mig själv om jag har disciplin att köra intervaller ensam och kunna pressa mig. På STC har dom wattbike…..bättre cykel än traditionell spinningcykel. Tänkte prova några pass i höst och se om det är något för mig. Tips på intervaller mottages gärna!

Ikväll ska det köras intervaller tillsammans med Xara. Vet inte vad planen är men det blir väll en trevlig suprise.

Fick några rader i tidningen oxå….

Fick några rader i tidningen oxå….

Cykelvasan

10 Aug

Måste erkänna att jag är lite sugen på Cykelvasan. Är inte anmäld och jobbar dessutom den här helgen. Cykelvasan är ju ett riktigt grusvägsrally så själva loppet är inte så jätteroligt. Men det är ändå något visst med loppet. Publiken, stämningen, allt som händer runt loppet och lyckan att se målskylten i Mora. ”I fäders spår…..” Eller vad det nu står.

Får anmäla mig till 2018 igen!

Veckan har varit lugn och blöt. Det har regnat rejält och jag körde faktiskt ett spinningpass igår för att få lite flås. Idag har jag varit med Lisa i skogen och letat efter nåt monsterdropp som det pratas om…….hittade det inte så vi fick hitta ett eget. Mötte sen upp med Eva-Lisa och rekade lite nya stigar som var dead end på alla……mycket traskande med cykel blev det iaf. Sen hade vi nybörjarträning med tjejgrupp. Många timmar i skogen men lite cykling.

image image

Blev lite uppmärksammat att jag vann D40 på SM. Kul och fin reklam för klubben OK Tyr.

Får anmäla mig till 2018 igen!

Guld på XCM SM

6 Aug

Spontanloppet blev ett SM-guld. Skulle bara köra XCO i år och det har jag gjort förutom Solstaloppet 30 km som jag vann. Inga långlopp var planerade, och absolut inte SM.

Men loppet blev riktigt roligt när Jenny Eneroth och jag teamade ihop oss. Vi hjälptes åt hela loppet och det var endast sista biten jag drog ifrån lite. Tyvärr var vi lite trögstartade, tog väll 30 km innan jag kom igång ordentligt. Så när vi skulle runt Hålberget för andra gången var motionärerna ivägen på varje stigparti. Vi körde nog om 100 st på stigarna och det gick inte fort. Men vi hade bra fart på grus och asfalt partierna. Med 1.5 km kvar krampade höger låret och ljumsken så fort jag tryckte på men lyckades ändå hålla undan.

Nu får vi se hur det blir med Karlstad XC, kör om jag är sugen annars hjälper jag till runt loppet med diverse saker. Är ju OK Tyrs lopp och Sveriges mest tekniska långlopp tror jag.

image image

Jag och silvermedaljören Jenny Eneroth i D40.

foto: Viktoria Grännsjö.

image image

Jag och silvermedaljören Jenny Eneroth i D40.

foto: Viktoria Grännsjö.

Fick nåt hjärnsläpp….

27 Jul

SM i XCO är ju över och förbi……surt avslut men det kommer nytt SM. Då ska jag ha blivit bättre tekniskt och våga lita på mig själv att jag klarar alla hopp/dropp. Mitt i besvikelsen så fick jag för mig att jag ska i mål på ett SM iaf……så anmälde mig till XCM SM 90 km……trampstark är jag men har inga långlopp i bagaget i år……..bara att bita ihop och nöta på alltså. Är huvudet dumt får kroppen lida….. Efter detta lopp har jag inga direkta lopp jag måste köra utan tar Skövde och Karlstad XC om jag är sugen. Annars får det vara färdigt för detta året. Nästa år vore ju häftig med Transalp eller nåt……drömma går ju….. Eller testa ett Xterra lopp, jag som inte gillar löpning. Men kanske kan lära mig springa i mer än snigelfart. Nåväl, trivs nog bäst på cykel.

Luftade racern igår. Ensam och slita asfalt är sådär. Går mkt lättare i skogen, då händer det något. Har iaf tagit denna veckan och nött lite mil inför Motala. Imorgon efter jobbet blir det puls och varvbana…..det är skoj. Så jag hoppas jag slutar i tid, mycket övertid nu.

MTB SM

22 Jul

Mtb SM i Värnamo är över. DNF var resultatet. Jag startade lite segt men var motiverad att köra stendroppet på första varvet. Då stannar tjejen framför och ångrar sig inför droppet. Hjärnspöket tar över och jag viker av på B-spår. Droppet i sig är inget konstigt, bara att rulla nerför. Men någon konstig blockering har skett i hjärnan och jag kommer inte ur den. Jagade som vanligt ikapp allt eftersom och började känna mig riktigt stark och motiverad i slutet på varv 2. In på varv 3 kom jag lite fort in i en kurva. Tänkte på vad Keith sagt om att hålla tryck på framhjulet och vips kom all tätningsvätska sprutande däcket krängde av och jag lyckades med nån speedway move genom kurvan springa/hoppa av cykeln då jag hade fått ner och ur inner foten🙈😂. Min målsättning om topp 5 gick luften ur…… Over and out😡.

Foto: Melinda Sohl

Blev en intervju med P4 Jönköping i alla fall. Fick förklara lite vad som hände i den akrobatiska kurvan.

Här ligger pärlan och kippar efter luft……

👻👻👻👊👊👊

Vad har jag återigen lärt mig av årets SM? Träna hopp och dropp!!!! Träna bort höjdrädslan……kanske blåljuskollegorna på räddningstjänsten kan börja fira ner mig från stegbilen eller nåt.

Foto: Melinda Sohl

Här ligger pärlan och kippar efter luft……

👻👻👻👊👊👊

Stigintervaller o ny hoodie.

16 Jul

Igår blev det stigintervaller runt I2-skogen. Blir ingen start idag i Mariestad. För mycket jobb och för lite sömn gör att jag väljer att ta min första lediga söndag på fyra helger som slappar dag. Blir eventuellt en liten löptur ikväll. Regnar gör det oxå…… Min nya hoodie från Under Armor hade varit perfekt idag. En riktigt snygg och funktionell hoodie. Vattentåligt material, fleecefoder, snygg och varm.

imageimage

Tillbaka till mina stigintervaller. Då jag inte riktigt kan pressa mig själv ensam är stigintervaller ändå ett bra alternativ. Cyklade runt i lugnt tempo på grusvägarna och hade fartlek på stigar. Det lurar min hjärna lite mer att ta i där det är roligt att cykla. Blev ändå ett hyggligt pass. Nu laddar vi mot Värnamo. Hoppas vi ses där!!!

imageimage

SM-banan och Solstaloppet.

10 Jul

Tog en dagstur till Värnamo på typ 60 mil med trevlig sällskap av Xara och Viktoria. Mtb, fika, mat och tjejsnack…..bra dag helt enkelt. Körde  igenom SM-banan som är grymt rolig. Fantastiskt jobb av Keith & Co!!!!

I Lördags var det dax för Solstaloppet här i Karlstad. Start från stora torget i centrum och ut på i2 skogen. Mest grusväg men några stigar bjöds det på. Valde att köra 30 km loppet då 60 km är två varv på samma slinga och det lockade inte. Sen skulle jag jobba natt Lördag och Söndag så behövde lite energi sparat till det. Planen var att vinna loppet på ett smart sätt. Släpp tjejerna efter första stigen innan Bryngfjorden och låt dom trampa på uppför Bryngan. Själv tog jag det lugnt uppför, ingen mjölksyra. Sen var det bara att köra ända in i mål. Kul med en seger på hemmaplan! Efter några tunga veckor känns det nu bättre i kroppen igen. Kommer köra Mariestad på Söndag men inte vrida ur benen helt, för Fredagen efter står jag efter lite tvekan på startlinjen i Värnamo på SM. Så Mariestad får mest bli ett tuffare träningspass utan prestation på resultat.

Jag och grymma tvåan Klubbkompisen och träningspartnern Lisa Hällsten🤗👍.

Midsommardagen

24 Jun

Midsommarafton är över, midsommardagen börjar närma sig slutet. Hade en trevlig dag med vänner igår. Kom tidigt i säng men hade lite svårt att somna. Började jobba kl 07 idag så var uppe och skutta runt vid 05.20……då hade väll vissa inte hittat hem än. Såg några eftersläntrare påväg till jobbet…..lite små slitna såg dom ut😂.

Efter jobbet idag körde jag lite grusväg och några stigar. Skulle köra på lite i 90 minuter tänkte jag så tryckte på lite bitvis och låg runt mjölksyratröskeln och nötte. Har kört lugnt hela veckan och det kändes bättre i benen idag. Vad gör man åt sega, tunga ben?

Jag älskar solglasögon……med riktigt bra lins. Tyvärr kostar det ju endel men kan ju liksom inte låta bli……

Näää, inte dom……det var Svensk Midsommar…….

Näää, inte dom……det var Svensk Midsommar…….

Grymt grepp från Cykelkraft.

16 Jun

Pimpat min cykel så den blev snyggare än snyggast. Kanske inte snabbast men snyggast, det är inte fy skam. Fick ett paket från http://www.cykelkraft.se med lite nya greppvänliga saker i.

Handtag från Lizard Skins som är jättesköna med bra grepp även när det regnar.

Handskar från GripGrab som är tunna på ovansidan och har bra grepp och vaddering på undersidan. Har bara använt mig av GripGrab handskar senaste åren och gillar dom. Håller bra trots flera turer i tvättmaskinen också vilket är bra när man pysslar med snorsport…..

Så med nytt grepp dubbelt upp lär jag inte tappa taget så lätt. Nu tränar vi på så hörs vi snart igen.

059

Handtag från Lizard Skins som är jättesköna med bra grepp även när det regnar.

059

En kort fundering.

12 Jun

Hur står ni landsvägscyklister ut med all vind? Blåser ju nästan bara motvind hela tiden känns det som. Imponerande!

Igår körde jag däremot Värmlandsserien i Åmotfors. Blev fullpott och mjölksyrafest. Regntung bana av gräs, lera och sågspån som riktigt sög musten ur mig. Men arrangemanget var riktigt trevligt. Speaker, musik, publik, härliga funktionärer och priser. Åmotfors IF får bästa arrangerade Värmlandsserien av mig. Nåt för oss andra klubbar att bita i. Men vi i OK Tyr har fortfarande roligaste banan……

OK Tyr tjejerna. Victoria, Jag, Maria, Felicia och Viktoria.

OK Tyr tjejerna. Victoria, Jag, Maria, Felicia och Viktoria.