En blogg om träning, tankar, med och motgång

Anki
Berggren

Ledig helg!

21 Okt

Skönt med en ledig helg! Ska träna hästen och mig själv under helgen. Har ingen riktig plan för idag men det lutar åt löpning. Imorgon blir det massa roliga stigar tillsammans med ett gäng andra cyklister. Vi kommer köra igenom Karlstad-kåsan, den lokala tävlingen hålls i November till förmån för Naturarvet och arrangeras av Lugnets Massage och Gula Garaget AB i samarbete med OK Tyr cykel. Det kommer bli både MTB och Trail Run lopp. Samma bana för båda kategorierna. 2 varv på dagen och 1 varv på kvällen.

Hittade en riktigt bra bild på mig själv som är tagen efter målgång på XCM SM. Den visar vad roligt det är med MTB och lera.

Foto: Samuel Gustafvander.

Fått en ny samarbetspartner. USWE som har grymt fina vätskeryggsäckar. Kommer en närmare presentation av USWE snart.

Foto: Samuel Gustafvander.

Nytt inför 2018.

12 Okt

Dagen efter nattjobb och det blåser storm ute. Har inte fått så mycket gjort idag men ibland måste man vila oxå. Har kört igång lite med träningen igen efter Trysil och Sälen. Distanspass och tröskelpass har det blivit. Sen Trail Run som jag tycker är roligt.

Ny cykel är beställd inför 2018 och med hjälp av Solsta Cykel och Specialized blir det ett spännande år igen. Fler nya samarbetspartner är på gång men kommer presentera alla framöver under vintern när jag får bloggtorka.

För övrigt är min Specialized Epic Expert WC 2017 till salu. Storlek M. Skicka ett mail vid intresse och info.

Nästa vecka kör jag och Xara ett lokalt multisportrace här i stan. Trail Run, MTB, och MTB-O i mörker🙈. Jag kan inte orientera och absolut inte i mörker så får förlita mig på Xara som kört lite sånt här förut……i dagsljus….. Missing People är underrättade om detta event……

Run of Hope

7 Okt

Igår cyklade jag grusväg i solen och njöt av tillvaron. Lugnt tempo och låg puls.image

Idag sprang jag för livet. Run of Hope gick som trail lopp på en 7.5 km slinga. Slingan var en del av våra MTB stigar så man var välbekant med dom. Men det gjorde inte löpningen lättare. Är inte och kommer aldrig bli löpare. Tränar gärna trail run men i mitt tempo. Man får hög puls och det är ett bra komplement nu på hösten/vintern som konditionsträning. Nästa Fredag är det Night Trail Run och vem vet kanske springer då oxå…..tur minnet är kort…..

Men jag hoppas att barncancerfonden fått in en slant på Run of Hope. Nu ska benen vila lite och det väntas kalkon på middagsbordet.

Trevlig Helg!

Trevlig Helg!

Nu börjas det lite smått.

5 Okt

Har snart slut på min 2 veckors höst semester. Börjar få den där vill inte jobba igen känslan. Skönt att bara hänga runt på gården, cykla lite och göra ingenting. Men jobba måste man och som tur är har jag faktiskt ett bra jobb trots allt elände man faktiskt stöter på ibland. Har hunnit med både Sälen och Trysil och har faktiskt planer på att hinna Trysil en gång till innan snön faller där borta. Det är fantastiskt roligt ställe.

Har börjat träna igen så smått. Xara drog mig med på ca 8 km trail run…….det gav go träningsvärk i höfterna. Tänkte köra trail run åtminstone 1 gång i veckan hedanefter. Kul träning och jobbig. Trots lågt tempo var pulsen hög.

I Onsdags var jag ledare för OK Tyrs cykling. Regnet öste ner och vindarna var inte nådiga. Blev nån typ av snabbdistans med gruppen och trots allt blev det ett bra träningspass. Nu funderar jag på vad jag ska köra imorgon……blir nog lite lugn distans för att köra intervaller på Lördag.

Sitter nu och kollar Netflix, American Odessey kan rekommenderas. Dricker the av ingefära, citron och chili……testa, det är gott!

Trysil en lekplats för alla.

2 Okt

Har varit i Trysil fredag till söndag och lekt. En lekplats för såväl vuxna som barn. Vi var ett 80-tal personer från OK Tyr som var på plats för att avsluta säsongen. Några har väll nån tävling kvar……. Vi bodde i 14 bäddars stuga och vi vuxna utan ungar hade en egen. God mat, skratt, historier, och cykelsnack hela helgen. Jag har underbara cykelvänner och det är inte svårt att vara nöjd med en sån här helg.

Trysil bikepark är ett mecka för mtb. Banorna är ihopflätade med varandra och dom är genialiskt byggda. Fast du åker nerför så är klättringen tillbaka lätt. Man får fin fart över hela banan med små lätta hjälpmedel som kurvor, pumptracks, serpentiner mm. Några få korta klättringar rakt upp bara. Det känns inte att man fått massa höjdmeter.

Favoriterna blev Sweet Dreams, King Lizzard och French Moustache. Velodromkurvor är så härligt. FM var mer teknisk slinga. Några härliga hopp och velodromer samt mycket sten. Roligt och utmanande.

Är dock inte helt nöjd över alla träspångar som finns på banorna. Lite luriga när dom blev blöta.

Trysil vy från klättringen upp mot toppen.

Hampus laddar för att besegra berget.

Regn, blåst och dimma på toppen.

Foto: Lisa Hällsten.

Nöjda Tyrare efter lek i bikeparken.

Sweet Dreams ringlar sig nerför med höga velodromkurvor. Underbart!

Zippy som leder mot bl.a. King Lizzard.

King Lizzard mumma!

Nu kör jag snart igång vinterträningen. Nästa år blir fokus på långlopp igen efter att ha kört nästan bara XCO i år. Men några XCO blir det oxå.

Vi hörs!!!

Trysil vy från klättringen upp mot toppen.

Hampus laddar för att besegra berget.

Regn, blåst och dimma på toppen.

Foto: Lisa Hällsten.

Nöjda Tyrare efter lek i bikeparken.

Sweet Dreams ringlar sig nerför med höga velodromkurvor. Underbart!

Zippy som leder mot bl.a. King Lizzard.

King Lizzard mumma!

Vi hörs!!!

Sälen och Rörbäcksnäs.

25 Sep

Helgen spenderades i Sälen tillsammans med OK Tyr tjejerna. MTB, god mat, skratt och tokerier……precis som det ska vara. Utöver detta har jag för första gången på 3 år min första semester…….2 veckor ledigt. Ibland hamnar man mellan stolarna när man byter station, pluggar etc. Det hände mig och semestern uteblev……men nu lyxar jag till det i 2 veckor😜. Tillbaka till Sälen. Vi bodde perfekt i Timmerbyn och det var fräscht och fint.

Cyklarna bor säkert.

Fjällcykling är inte så lätt. Stenar, myrar och bäckar skulle passeras. Men trots mulet väder var det vackra höstfärger att njuta av.

Lisa har uppställning för instagram…..😂

Jag och Eva-Lisa.

Rörbäcksnäs hade 2 leder avstängda pga älgjakt men Kalugapasset var öppet för cykling. Fin cykling hela förmiddagen i Rörbäcksnäs som avslutades på bästa sätt……korvgrillning!!!!

imageElin och Ebba fixar grillen.

Hela gänget…….utom ”insta Lisa”……..hon fotar ju……

Naturfotograf Berggren.

På Söndagen for några vidare mot Trysil för att kolla läget inför nästa helgs äventyr. Trysil med barn och ungdomsgruppen samt en ”vuxenstuga” för oss utan ungar som vill med. Jag tog en tur på King of the hill upp till Lindvallenstopp igen. Tog den vägen hem från fjället under fredagen oxå. Fin klättring upp till toppen. Tog ca 25 min från Gustaftorget och upp. Uppför hela tiden och jag fick bra flås trots lungt tempo upp. Regn och motvind på Söndagen med en tät dimma gjorde det lite spöklikt. Mötte Åsa på toppen som tog en löptur upp för backen.

”Ghostrider”

Zoomar man in bilden syns jag faktiskt till vänster nedanför liftsluttningen👻.

Det blev Rosa leden nerför i bike parken, var mer sugen på Pipeline men hade kört Rosa en gång i Fredags så visste hur den såg ut. Sikten var kass och underlaget halkigt med ”långloppsdäck” så jag tog säkra vägen ner….. Avslutade helgen med lite lek i bike parken innan vi styrde hemåt.

Cyklarna bor säkert.

Lisa har uppställning för instagram…..😂

Jag och Eva-Lisa.

imageElin och Ebba fixar grillen.

Hela gänget…….utom ”insta Lisa”……..hon fotar ju……

Naturfotograf Berggren.

”Ghostrider”

Zoomar man in bilden syns jag faktiskt till vänster nedanför liftsluttningen👻.

Glider runt några veckor.

20 Sep

Har det lite skönt ute i skogen och glider mest runt på roliga stigar och fina Sörmon för dagen. Inga intervaller och ingen jobbig träning utan bara lek i skogen eller vad jag nu känner för. Kommer ta det lite lugnt några veckor och ta en tur till Sälen och Trysil och testa banorna där. En tur till Rörbäcksnäs och kanske något mer roligt. Lite bilder från Sörmon härom dagen.

Ta cykeln till Karl-Johan.

15 Sep

För mig är tävlingssäsongen över och det är nu bra läge för lite myscykling. Skogen kryllar av Karl-Johan svamp. Smakar underbart att steka i smör, salt, vitpeppar och grädde. Så ta med ryggsäcken och sätt er på cykeln. Kombinera nytta med nöje. Fick ihop 50 km idag på att plocka svamp. En fin höstdag är perfekt att trampa på i skogen. Efter allt regn så gick dagens pass mot Sörmon och torra fina stigar på tallhed och sand.

Karlstad XC blev slutet för i år.

10 Sep

Karlstad XC blev årets sista lopp. Regn, lera, halka, vurpor och jäkligt skoj kan sammanfatta loppet. Var lite velig vad jag skulle köra. Tävling 78 km eller Motion 55 km? Efter en lång arbetsvecka så var motivationen inte på topp så det fick bli 55 km. Tänkte för mig själv att det vore kul att bara köra ett lopp utan prestation……men det sket sig efter ca 500 meter. Sen var jag igång och jagade. Ingen dam i 55 skulle vara före mig…….och inte många killar heller. Så jag körde på. Första loopen gick på i2 området. Grymt halkiga stigar med djupa vattenpölar, motionsspår och grusväg. Klarade mig fint på stigarna men över golfbanan går stigen som bestod av lera på skrå. Där kom första vurpan….. Attackerade Bryngfjordsbacken och halvvägs upp skulle man ner och in på ”lilla” downhill spåret. Full fart och när jag svängde in på spåret försvann cykeln……vurpa nr två. Slog i bakväxeln i något men märkte inte det utan plockade ur mossan ur hjälmen lite lagomt förbannad och fortsatte ner. Skulle börja växla ner för att ta mig uppför Bryngan då hoppar kedjan och fastnar mellan hjulet och kassetten. Satt stenhårt och fick hjälp av två killar att få loss den. Kom 10 meter så hoppar den igen. Killarna konstaterade att jag knäckt till bakväxeln och fick nöja mig med dom 4 tyngsta växlarna…….fick gå uppför Bryngan. Loop 2 var Sörmons tallhed. Inga branta backar men kuperat. Så det borde funka på mina 4 växlar. Körde ut och fick lite drag hjälp första biten men lämnade honom efter en stund. Slet på ensam över Sörmon och var nöjd att komma först i mål av damerna och 12:e totalt på 55 km. Trött i benen och glad att jag inte skulle ut på loop 3.

Många fina foton på facebook Karlstad  XC av Marcus Jonsson.  insta: @mjonssonfoto

image image image image image

Nu tar jag det lite lungt ett tag. Tränar lite simning, leker lite på cykeln, trailrun och laddar om för hårdare träning och ett nytt tävlingsår 2018.

image image image image image

Nybygge i klubben.

4 Sep

Hösten är här och regnet smattrar utanför. Det blåser och är allmänt tråkigt ute. Jag sitter nu och laddar för att gå ut och träna hästen. Har jobbat två nätter och känner mig inte på topp. Har ätit blodpudding med bacon till lunch och blev inte piggare av det……matkoma.

Regnet ska fortsätta under veckan och på Lördag är det Karlstad XC. Tänkte först köra tävlingsklass 78 km men det var få anm tjejer så jag kör motion 55 km istället. Får försöka vinna motionsklassen bland damerna istället. Kommer det fler tjejer till 78 km är det inte omöjligt att jag byter till tävlingsklass på Lördag. Låter det vara öppet.

Mina grymma klubbkompisar bygger för fullt på vår nya bana. Den blir inte så lång ca 1 km men med stigarna på ”gamla” banan borde vi få ihop 3-3.5 km. Det blir upp och ner på ett kalhygge, så trots sin sträcka lär den bli jobbig.  Gamla delen är redan jobbig då det måste trampas hela tiden över alla rötter och stenar och pulkabacken upp till stigarna körs 2 gånger på ett varv. Hoppas iaf att vi får till en bra träningsbana.

Det blir hopp och dropp, stockar, stenkista, velodromkurvor, och pumptrack. Mycke jobb kvar men vi hoppas på en rolig och givande bana.