Vi tar en närmare titt på Treks modellprogram inför 2015
De senaste månaderna har Trek haft en stor säljmässa i sina lokaler i Halmstad och visat upp sitt modellprogram för sina återförsäljare och media. Svenska Cycling Plus var naturligtvis där och kika lite på nyheterna.
Den stora nyheten är naturligtvis lättviktaren Émonda serien, som toppas med sjukt lätta SLR10 som väger in på nätta 4,65 kg, men prislappen är desto tyngre, 119 999 kronor får du räkna med om du ska köra lättast nästa säsong.
Annars kan man dela in Treks landsvägssortiment i två sektioner, ”performance race” och ”endurance race”. Den senare kategorin innefattar komfortserien Domane medan ”performance”-segmentet delas av aeroracern Madone och lättviktaren Émonda.
För att inte få ett allt för stort modellutbud har därför flera av Madone-modellerna fått stryka på foten till förmån för Émonda. Kvar finns 2-serien med aluminumram och toppserien 7, men i övrigt är du hänvisad till Émonda.
Émonda bjuder på tre olika ramspecifikationer. Den enklaste som kallas för S (med billigare kolfiber), mellannivån SL som erbjuder lite finare kolfiber och en gaffel helt i kolfiber samt toppmodellen SLR med den bästa kolfibern och få detaljer i något annat material. SLR-ramen väger inte mer än 690 gram.
Émonda-serien börjar med den enklaste S4 med Tiagraväxlar som väger 8,74 kg och har en prislapp på inte mer än 13 999 kronor. Ett riktigt bra pris för en kolfibercykel som inte beställs på postorder.
Domane-serien med traditionella fälgbromsar förblir relativt oförändrad med undantag av några kosmetiska detaljer, men skrivbromsversionen utökas och inkluderar numera även 4-serien. Mest intressant av dessa kommer nog 4.5 Disc att bli som är utrustad med hydrauliska bromsar, Shimano R685 reglage och mekaniska Ultegrakomponenter för attraktiva 25 999 kronor. Naturligtvis med IsoSpeedsystmet som effektivt gör de flesta tjällossningsvägar till nylagd asfalt. Tycker du att 26 000 kronor är i mesta laget kan du istället välja 4.0 Disc med Sora för 16 999 kr eller 4.3 Disc med 105 för 22 499 kr, båda använder ett hybridsystem som kombinerar mekaniska vajrar med hydaulik.
Trek har inte heller missat att antalet tjejer som cyklar blir allt fler. Utöver instegsracern Lexa och den tidigare WDS versionen av Madone 7-serien har man nu skapat den helt nya plattformen Silque. Silque är en helt ny kolfiberram som blivit hyllad av kritiker världen över, och enligt Trek Sverige är intresset enormt för den nya modellen. När man har konstruerat Silque har man utgått från de speciella förutsättningar som de flesta tjejer har, med lite sämre flexibilitet i höften och kortare överkropp. Det har man kombinerat med komforten i Domanes bakdel och lekfullheten i Madones frontparti. Resultatet verkar ha blivit en perfekt kombination med lite kortare överrör, högre styrhuvud och underbar prestanda.
Är du intresserad av att se mer av Treks nya modellprogram kan du kika på www.trekbikes.se, eller vänta till nästa nummer av Svenska Cycling Plus där vi har provkört nya Émonda. Du hittar den i en butik nära dig den 18 november.